Bezpieczeństwo
Inwazja: Popioły i Zgliszcza jest imprezą, podczas której gracze są narażeni na urazy, z racji, iż główna jej część skupia się na potyczkach oraz bitwach. Zdajemy sobie zarazem sprawę, iż podczas tak dużej gry uczestnicy narażeni są na różne niebezpieczeństwa. Dlatego też chcemy, aby standardem na naszych larpach był punkt medyczny, a obsługa była przygotowana również pod względem zapewnienia podstawowej opieki emocjonalnej.
Pragniemy również przedstawić Wam kilka kluczowych zasad dotyczących bezpieczeństwa zarówno zdrowotnego i urazowego, jak i psychicznego.
W przypadku urazu lub innego uszczerbku na zdrowiu należy bezzwłocznie udać się do medyka obecnego na terenie. W przypadku sytuacji, w których nie jest możliwe, aby gracz dotarł samodzielnie należy zadzwonić na udostępniony numer, medyk pojawi się tak szybko jak to możliwe. Dalsze postępowanie będzie uzależnione od oceny medyka.
Jeżeli gracz ma ze sobą leki, które chciałby przechować, namiot medyczny będzie dysponował lodówką do tego przeznaczoną. To samo tyczy się leków, w których podaniu gracz potrzebuje pomocy, medycy jej udzielą.
Gra odbywa się na terenie leśnym, co oznacza, że istnieje ryzyko złapania kleszcza. Zalecamy stosowanie preparatów odstraszających owady. Ze względu na ukształtowanie terenu rekomendujemy też używania obuwia usztywniającego kostkę.
W przypadku pojawienia się dyskomfortu psychicznego lub potrzeby uzyskania pomocy o tym charakterze medycy pełnią funkcję Osób Zaufania. W przypadku wystąpienia lub odczuwania rzeczy takich jak: przemoc psychiczna, znęcanie się fizyczne/psychiczne, nękanie oraz przemoc seksualna - należy udać się do Osoby Zaufania, zapewni ona wsparcie oraz przedstawi możliwe rozwiązania danej sytuacji po konsultacji z głównym Koordynatorem.
Podstawą służącą do zapewnienia bezpieczeństwa współgraczy są Słowa Bezpieczeństwa (wymienione w dalszej części Podręcznika), a współgracze są zobowiązani do bezwzględnego respektowania ich (pod groźbą usunięcia z terenu imprezy). Zgłoszenie nam przypadku molestowania, przemocy seksualnej oraz podobnie niebezpiecznych wydarzeń będzie się wiązało z natychmiastową interwencją organizacji, oraz reakcją adekwatną do sytuacji (również z możliwością wezwania policji).
Pragniemy również zwrócić uwagę na fakt, iż w ramach wejściówki wszyscy uczestnicy otrzymują ubezpieczenie typu NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków) obejmująca konsekwencje potencjalnych urazów mogących wynikać ze specyfiki uczestniczenia w imprezie
Ze względu na specyfikę imprezy, jej miejsce oraz czas, zalecamy stosowanie się do kilku zasad, zostaną one omówione szerzej bezpośrednio przed wydarzeniem:
- Jeżeli czujesz się źle albo przydarzy Ci się uraz bądź wypadek, przyjdź do medyka obecnego na terenie lub jeżeli nie jesteś w stanie, zadzwoń: medyk przyjdzie do Ciebie.
- Zabezpiecza się przed kleszczami - jesteśmy na terenie leśnym - jeżeli jednak zauważysz tego pasożyta na sobie, medyk obecny na terenie na pewno Ci pomoże.
- Nawadniaj się oraz miej przy sobie osłonę na głowę.
- Zalecamy obuwie, które usztywnia staw skokowy ze względu na nierówności terenu.
- Nie zalecamy nocnych spacerów po lesie w pojedynkę, jeżeli nie zna się terenu, na którym odbywa się wydarzenie.
Atestowanie replik broni
Do gry dopuszczalna jest broń wykonana jedynie w technologii zapewniającej bezpieczeństwo innym graczom, niedopuszczalnym jest więc by, broń była wykonana z otuliny, pozostawała niedopracowana lub nieestetyczna. Repliki od producentów: Epic Armory, Stronghold, Freyhand, Calimacil, Forgotten Dreams, Wyvern, Mytholon, FakeSteel Armory nie potrzebuje wcześniejszej akredytacji, uznawana jest automatycznie za bezpieczną. Bronie tzw. samoróbki, przed dopuszczeniem do gry muszą przejść atest oraz akredytację w punkcie akredytacyjnym. Jeżeli broń posiada drzewiec wykonany z drewna dopuszczalne są tylko pchnięcia.
Dozwolona jest broń dystansowa w postaci łuków do 13 kg naciągu, repliki kuszo - podobne do 10 kg naciągu oraz repliki Armat i muszkiety. Wszystkie bronie dystansowe muszą korzystać z bezpiecznej amunicji i w tym przypadku nie są dopuszczane samoróbki.
Bezpieczeństwo Tarcz
Do gry dopuszczalne będą Tarcze bezpieczne wykonane z pianek jak i drewniane zabezpieczone przed możliwością uszczerbku na zdrowiu (obite ranty odpowiednio grubą pianką). Jedyne różnice w ich użytkowaniu to sposób ataku tarczą. Pianki pozwalają przy zachowaniu rozsądku używane ich w tak zwanym shield bash (uderzeniu płaską częścią). W przypadku tarcz drewnianych każda forma ataku jest niedopuszczalna ze względów bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo Pancerzy
Pancerze muszą zachowywać bezpieczeństwo dla użytkownika i otaczających go graczy. Zbroja musi być odpowiednio dopasowana do ciała, nie może posiadać ostrych brzegów czy odstających elementów ozdobnych, mogących wyrządzić krzywdę współgraczom.
Bezpieczeństwo replik broni dystansowej
Na larpie Inwazja dozwolone jest korzystanie z łuku lub imitacji kuszy. Muszą być one utrzymane w stylistyce spójnej z grą. Warunkiem uczestnictwa w roli strzelca jest poprawne oznaczenie strzał i bełtów wraz ze wpisaniem się do bazy graczy, uzupełnienie formularza dla strzelców oraz pomyślne przejście akredytacji na miejscu wydarzenia (dokładny czas i miejsce będą udostępnione na wydarzeniu larpa na Facebooku i Podręczniku Gracza).
Link do formularza, szczegółów akredytacji oraz standardowych zasady gry łuczniczej znajdziesz tutaj:
Standard Strzelecki: LINK
Dopuszczamy na grze łuki, imitacje kusz i broni palnej, które swoją stylistyką i wykonaniem mieszczą się w realiach gry. Egzemplarze posiadające widoczne śruby, bloczki czy inne nieestetycznie wykonane elementy nie będą dopuszczane do gry. Gracze mogą używać również innych niż klasyczne imitacje kusz, a więc np. arbaletów, jednakże repliki takie również muszą spełniać wymóg limitu naciągu. Broń strzelecka dopuszczana jest do gry na podstawie akredytacji.
Uwaga! Na potrzeby larpa Inwazja wprowadziliśmy dodatkowe reguły mechaniczne oraz modyfikację jednej z zasad standardowych:
- Ad 1.2 Standardu: Zalecane jest używanie strzał i bełtów marki IDV o kulistych grotach. Pociski o gąbczastych grotach oraz marek Avalon i Mytholon są dopuszczane warunkowo; pocisków o gąbczastych grotach nie należy używać w czasie deszczu i na mokrym terenie. Pociski muszą być w dobrym stanie technicznym, nieuszkodzone. Jedyne dopuszczalne modyfikacje strzał i bełtów to oznaczenia właściciela na promieniu (taśmy, naklejki, farba) oraz zastąpienie oryginalnych lotek lotkami customowymi o powierzchni nie mniejszej niż tych oryginalnych. Strzały z modyfikacjami wprowadzonymi w obszarze pacyny (malowane farbą, owijane folią czy z nałożonymi balonikami itp.) lub nocka (struganie nocka w celu zmiany jego profilu) nie zostaną dopuszczone do gry.
- Każdy strzelec jest zobowiązany do stawienia się na akredytację broni dystansowej osobiście. Niepojawienie się na akredytacji oznacza zakaz udziału w wydarzeniu w roli strzelca pod karą usunięcia z gry. Na akredytację należy przynieść wszystkie sztuki broni, które planuje się używać oraz wszystkie pociski. Dany łuk może być używany tylko przez jednego gracza i nie można się nim wymieniać.
- W grze strzeleckiej mogą brać udział jedynie strzelcy posiadający umiejętności i doświadczenie. Odpowiedzialność za dopuszczenie danego gracza na grę ponoszą dowódcy oddziałów, których podstawowym zadaniem jest dbałość o bezpieczeństwo gry larpowej.
- Zakazane jest zbieranie strzał off-game w czasie Walk. Pociski zbierane są między potyczkami wspólnie przez wszystkich strzelców, natomiast w trakcie gry należy uważać na leżące pociski i w miarę możliwości usuwać je z drogi, by przeciwdziałać uszkodzeniom. Osoby martwe nie mogą zbierać pocisków oraz zakazane jest wyciąganie pocisków z kołczanu innych graczy
Pozostałe reguły gry strzeleckiej są spójne z podlinkowanym wyżej Standardem Strzeleckim. Koniecznie zapoznaj się z nim przed przybyciem na wydarzenie.
Paleniska
Zawczasu zaznaczamy o niepodważalnym zakazie własnowolnego palenia ognia na terenie gry. Organizatorzy mogą wskazać wcześniej przygotowane bezpieczne miejsca na ogniska lub wymóg posiadania własnej misy ogniskowej.